MAKS 2013: Medzinárodný letecko-kozmický salón v Moskve

Autor: Martina Rúčková | 3.9.2013 o 10:40 | (upravené 5.9.2013 o 13:06) Karma článku: 7,89 | Prečítané:  1022x

V čase kedy sa na Slovensku konali letecké dni na Sliači, v Moskovskej oblasti prebiehal víkendový program medzinárodného leteckého salóna MAKS 2013, ktorý bol od piatku otvorený aj pre verejnosť. Na jednom mieste ste mohli vidieť exhibície leteckých skupín i jednotlivcov, výstavu lietadiel, helikoptér, rogál a ďalšej leteckej techniky a tiež predstavenie ruského vesmírneho programu. Aké je to zažiť letecké dni takéhoto rozmeru na vlastnej koži?

01Dav.JPG

Vyhlásenie na úvod, napriek tomu, že sa to snažím maskovať ako sa len dá, občas som jednoducho blondína. Napríklad vtedy, keď mám ísť s manželom a svokrom na letecký salón. V lietadlách sa vonkoncom nevyznám a moja jediná požiadavka na lietadlo, v ktorom sa práve nachádzam je, aby nespadlo. Takže v mojom prípade to tmolenie sa pomedzi rôzne lietadlá zachránila fantastická letecká akrobacia. Nedostatok odborných znalostí v tejto oblasti vám však rada vynahradím fotodokumentáciou z tohto obrovského podujatia.

02Airbus.JPG

03stihacka.JPG

04Stihacka.JPG

 

Vo štvrtok som pozerala televízne noviny na Markíze, ktoré uvádzali, že doposiaľ letecký salón navštívilo 30 000 ľudí. To bolo od utorka, 27. augusta do štvrtku 29. augusta, kedy bol salón otvorený iba pre odbornú verejnosť. Hlavným cieľom tohto podujatia je sprostredkovať obchodné príležitosti pre ruských výrobcov leteckej techniky, ktorí hľadajú exportérov a pre ruské letecké spoločnosti hľadajúce zahraničných partnerov. Táto časť salónu preto asi musela vyzerať celkom opustene, v tom obrovskom areáli sa taký nízky počet ľudí veľmi ľahko stratí. Dominovalo jej však jedno veľmi významné číslo: podľa tlačovej správy United Aircraft Corporation, ruskej spoločnosti vyrábajúcej leteckú techniku, podpísala táto spoločnosť s Ministerstvom obrany Ruskej federácie za prítomnosti predsedu vlády Dmitria Medvedeva zmluvu na dodávku služieb a vybavenia vo výške 2,5 miliardy dolárov. A nebola to jediná zmluva, podpísalo sa ich tu omnoho viac, predmetom boli dodvky Suchojov či Tupolevov.

 

05Stihacka.JPG

06Vrtulnik.JPG

07radar.JPG

 

Po troch dňoch výstavy pre odbornú verejnosť sa jej brány otvorili aj pre bežných smrteľníkov. A keďže Moskva a Moskovská oblasť majú dohromady vyše 18 miliónov obyvateľov, pravdepodobnosť, že isté percento z nich sa rozhodne ísť si pozrieť aviasalón, je veľká. Nemám rada veľké skupiny ľudí pohromade, preto ma v prvom rade zaujímalo, ako si organizátori poradia s toľkým množstvom návštevníkov. Pravdu povediac, v tomto ohľade som bola príjemne prekvapená. Vstupenky spolu s lístkami na parkovanie priamo na letisku sa predávali aj v predpredaji. Môj muž ich šiel kúpiť vopred, parkovacie lístky sa však už vypredali. Preto som sa dosť bála nášho príchodu na Žukovské letisko a parkovacieho chaosu. A davovej psychózy. No namiesto chaosu nás okolo pol desiatej ráno vítali policajti v reflexných vestách, ktorí nás navigovali až ku kontrolným stanovištiam. Tam sme na chvíľu zaparkovali auto, policajti ho prehľadali a potom sme už mohli postúpiť k veľkej trávnatej ploche, z ktorej bolo urobené dočasné parkovisko. Výborne označené, plné personálu, ktorý ukazoval, kam treba zaparkovať. Viaceré autobusové linky podľa častí parkoviska pravidelne kyvadlovo premávali medzi parkoviskom a letiskom, čo bola asi ešte polhodina cesty. O štvrť na jedenásť sme sa už ocitli na pomaly sa plniacim letisku. Museli sme uznať, že organizácia bola zvládnutá na jednotku.

 

08Cisterna.JPG

10technika.JPG

11Technika.JPG

12Dav.JPG

Kým sa rozbehla exhibícia leteckej akrobacie, pozreli sme si všetky vystavené lietadlá a ďalšiu vojenskú techniku. Pri každom exponáte sa tvorili dlhé rady, lebo návštevníci si mohli sadnúť do kokpitu a nechať sa vyfotiť, pri väčších lietadlách určených na prepravu pasažierov zasa vojsť na palubu a poobzerať si celé lietadlo. Státie v „očeredi" sme však radšej prenechali miestnym. V rámci výstavy bolo rozložených viacero pavilónov, kde vystavovatelia predstavovali svoje produkty či služby. Najviac ma zaujal pavilón Roskosmos, kde práve prebiehal živý video prenos z Medzinárodnej vesmírnej stanice a astronautov spovedalo publikum.

09Kosmos.JPG

13Vrtulniky.JPG

14Akrobacia.JPG

 

A potom sme sa už pozerali na nebo kde začal program leteckej akrobacie. Stihli sme ruskú akrobatku Kabaninu, ktorá robila so svojím lietadlom vývrtky ešte v piatom mesiaci tehotenstva, ruskú skupinu a čínskych akrobatov. Potom nad nami preleteli rôzne vystavované vrtuľníky a ako konštatoval môj muž, chcelo to ešte hudobný doprovod v podobe Wagnerovej Jazdy Valkýr a bolo by to už úplne ako z filmu Apocapypse Now!. Na ďalší program sme nezostali, odišli sme na obed aby sme sa vyhli davom odchádzajúcim po skončení celej akrobatickej časti. Ako suvenír sme si však odniesli DVD s celým leteckým programom, ktoré sme si pozreli večer. Bilancujúc celý deň som skonštatovala, že aj keď to nebola úplne moja šálka kávy, bolo to zaujímavé, veľmi dobre zorganizované podujatie, ktoré si musel užiť každý fanúšik lietadiel a vecí s nimi súvisiacich. Ak uvažujete o výlete do Moskvy a zaujímajú vás lietadlá, naplánujte si ho na víkend na prelome augusta a septembra a môžete sa ísť pozrieť na MAKS 2014 2015.

 

15Akrobacia.JPG

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?