Po Európe so svokrovcami: Rodisko Airbusov a stredoveká rozprávka

Autor: Martina Rúčková | 26.5.2015 o 13:00 | Karma článku: 6,99 | Prečítané:  537x

Francúzske príbehy našej cesty pokračujú. Z Bordeaux naša trasa pokračovala do Toulouse a Carcassonne, meste s mohutným opevnením a typickými vežičkami, po ktorom získala svoje pomenovanie obľúbená spoločenská hra.

Zastávka prvá: Canal du Midi         

Našou prvou zastávkou bolo miesto, ktorého históriu a význam sme objavili vďaka našej záľube v hľadaní UNESCO pamiatok, skrz ktoré vždy objavíme niečo nezvyčajné. Jedným z takýchto miest je aj Canal du Midi, ktorý preteká cez niekoľko francúzskych miest. Jeho projekt vznikol v 16. storočí, kedy kráľ František I. položil základy projektu, ktorého cieľom bolo spojiť rieky Garonne a Aude, čím by zároveň spojil pre lodnú dopravu Atlantický oceán so Stredozemným morom. Po mnohých riešeniach, hútaniach, zádrheľoch a technických problémoch sa stavba Canala du Midi zavŕšila v roku 1694. Vodná trasa dlhá 360 kilometrov začína v Toulouse a končí v Étang de Thau na pobreží Stredozemného mora. Po jej dĺžke sa nachádza mnoho romantických zákutí prekrytých záclonou okolorastúcej zelene.

Zastávka druhá: Toulouse

Štvrté najväčšie mesto Francúzska má pol milióna obyvateľov, leží na polceste medzi Atlantikom a Stredozemným morom a spája sa najmä s fialkami a hrou ragby. Budovy postavené v románskom slohu z červenkastých tehál dali Toulousu prezývu Ružové mesto (La ville rose).

Pamiatkou číslo jedna mesta je určite Bazilika Svätého Sernina, ktorá patrí medzi pamiatky pútnickej cesty do Santiaga de Compostela. Kedysi tvorila súčasť opátstva, žiadna z jeho budov sa však súčasných dôb nedočkala. Svätý Saturnin (resp. Sernin) bol prvý tuluský biskup, ktorý zomrel v roku 250 nášho letopočtu a jeho telesné pozostatky sú údajne pochované v bazilike, ktorá bola pomenovaná na jeho počesť. Súčasná bazilika stojí na základoch tej pôvodnej a vysvätená bola v roku 1180.

Toulouse je veľmi príjemné na prechádzku, ružové uličky ponúkajú mnoho možností poblúdiť či zablúdiť, no nakoniec vás väčšinou aj tak dovedú do jeho srdca: Place du Capitole. Pomenované je podľa budovy radnice s priečelím širokým až 128 metrov, v ktorej sa nachádza Kapitolské divadlo, jedna z najprestížnejších operných scén Francúzska.

Zastávka tretia: Airbus

Fanúšikov civilného letectva určite poteší prehliadka továrne Airbus, kde sa montujú lietadlá Airbus A380. Nachádza sa v Blagnacu asi 20 kilometrov od Toulousu. Sprievodca vás najprv vezme do telemetrickej miestnosti, kde sú simulované testy a prvé lety lietadiel, počas ktorých sa odstraňujú akékoľvek prípadné výrobné problémy. Pokračuje sa prehliadkou rôznych častí priestorov továrne, ktoré vrcholia veľkou vyhliadkovou plošinou na obrovskú montážnu halu, v ktorej sa v čase našej návštevy skladali hneď tri A380-tky. Vo vonkajších priestoroch si návštevníci môžu vliezť do častí fuseláže A380tky a A320tky pre porovnanie ich veľkosti.

Pre mňa osobne je najfascinujúcejší príbeh toho, ako sa do továrne dostávajú jednotlivé časti lietadiel, ktoré sa vyrábajú v rôznych kútoch Európy: pomáha im v top päť supertransportérov A300-600ST, ktoré prezývajú Beluga. Majú kapacitu preniesť kompletnú fuseláž a krídla. Ďalšie etapy prebiehajú ako na vode tak po zemi a v Airbuse majú presne vymedzené cesty, ktoré môžu pre veľkokapacitný náklad použiť, pričom niekedy je rozdiel medzi šírkou nákladu a šírkou cesty (resp. vzdialenosťou okolitých budov) len pár desiatok centimetrov.

Prehliadka je určite zaujímavá, aj keď podľa môjho názoru príliš zdĺhavá a technická, koncipovaná najmä pre dospelých - nie je preto vhodná pre najmladšie deti, ktoré dve hodiny na nohách v trochu alebo vôbec neklimatizovaných priestoroch nezvládali práve najlepšie. Airbus preto choďte navštíviť až s trochu väčším drobizgom.

Zastávka štvrtá: Carcassonne

Priznám sa, že Carcassonne som najprv poznala ako stolovú hru, ktorú som vídavala v Brlohu, keď som si tam šla pre novú dávku fantasy kníh. Vtedy som ešte netušila, že navštívim aj samotné čarovné mesto s hrubými kamennými hradbami. Viete, že ako základ slúžilo hradbám antické opevnenie?

Na kopci, na ktorm dnes leží Carcassonne, bolo opevnenie v predrímskom období už v šiestom storočí pred naším letopočtom – nachádzalo sa tu keltské oppidum. V roku 27 pred naším letopočtom dostala táto už rímska kolónia názov Colonia Iulia Carcaso. Na prelome tretieho a štvrtého storočia nášho letopočtu ju chránil 1200 metrov dlhý obranný val. Celý systém hradieb mal už vtedy dve obranné línie. Pevnosť získali Vizigóti, Frankovia sa ju snažili dobyť no neuspeli, na chvíľu ju získali aj Arabi.

Kaštieľ pochádza z 13. storočia. V 19. storočí uskutočnil Eugene-Emmanuel Viollet-le-Duc rozsiahle rekonštrukčné práce, ktoré položili štandardy pre podobné rekonštrukcie do budúcnosti a Carcassonne úspešne zachoval pre budúce generácie.

Mesto žije v hrade aj v podhradí. Nocovali sme v novej časti Carcassonne, niekoľko desiatok metrov pod cestou k jeho historickej opevnenej časti. Samozrejme, bývať sa dá v niektorom z hotelov priamo v pevnosti, ale ak máte auto, nebodaj väčšie auto, určite to neodporúčam. Mali sme šťastie na luxus parkovacieho miesta a priestranného ubytovania s príjemným záhradným posedením a ľahkú prístupovú cestu do pevnosti.

Carcassonne je jedno z miest, ktoré žije dlho do noci, dávno po tom, čo sa za horizont ukryje aj posledný lúč slnka. Má niekoľko veľmi dobrých reštaurácií, my sme si nechali poradiť od nášho pána domáceho z penziónu a neboli sme sklamaní. Asi najvtipnejším momentom večere bolo, keď sme chvíľu pred tým, ako na náš stôl dorazilo hlavné jedlo, začuli výstrel. Vtipkovali sme, že to práve schytal ten holub, ktorého si svokor objednal.

Ráno ma ešte môj muž vytiahol na prechádzku pri rannom slnku, ktoré stredovekej pevnosti i jej okoliu ešte pridalo na kráse. Potom sme sa naraňajkovali, naložili veci späť do auta a vybrali sa ďalej smerom na juh. Čakali nás staroveké rímske pamiatky v Pont du Gard a Arles.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?