Sama trpím jemnou grafomániou, čo sa recenzií na tejto stránke týka a zvykla som si zrecenzovať skutočne každý hotel, reštauráciu, pamiatku či atrakciu ktorú navštívim. Tak ako všetci užívatelia stránky, píšem bez nároku na honorár a moje recenzie sú mojim subjektívnym pocitom z konkrétnej návštevy. Najmä pri negatívnych hodnoteniach vždy podrobne rozpíšem okolnosti, ktoré ma viedli k udeleniu tak nízkeho počtu bodov (1/5 alebo 2/5). No nie celý svet Tripadvisoru je takýto pozitívny a objektívny a zariadenia veľmi rýchlo prišli na to, ako sa dá celý systém bodovania a recenzií zneužiť vo svoj prospech. Kým som navštevovala reštaurácie podľa najlepšieho hodnotenia a bola som spokojná, bolo všetko super. Ale potom sa mi asi dvakrát stalo, že top reštaurácie boli nic moc a začala som pátrať. A objavila som!
Majitelia totiž prišli na to, že si môžu veľmi ľahko zaregistrovať viacero užívateľských profilov a každým jedným pridať päť bodov z piatich svojmu podniku. Takto sa veľmi rýchlo a ľahko „prebodujú" až na vrchol rebríčka. Niekedy stačí len päť až desať pozitívnych recenzií a je fto. Aké jednoduché! Tripadvisor síce tvrdí, že má dobrý systém spoznávania falošných recenzií, no prvá línia obrany, schválenie recenzie pred zverejnením, uňho občas zlyhá. Až užívatelia, ktorí môžu nahlásiť podozrivé recenzie, väčšinou skutočne odhalia podvodníkov. Lenže všetko chce čas a zariadenie si medzitým naženie nič netušiacich dôverčivých turistov.
Čo s tým? Prosím, rozkliknite si konkrétny podnik či hotel. Pozrite sa na recenzie a ak vidíte, že podozrivé množstvo päťbodových hodnotení pochádza od užívateľov, ktorí majú na konte len jednu recenziu, pätbodovú na niektoré konkrétne zariadenie, ruky preč. Okrem toho bývajú tieto recenzie generické a všeobecné, znejúce: „Skvelé zariadenie, úslužný a ochotný personál, dobré umiestnenie, boli sme spokojní, odporúčame." Alebo sa prekvapujúco čítajú ako z promo materiálu: „Táto reštaurácia sa špecializuje na thajskú kuchyňu a tím pod vedením šéfkuchára Jožka Mrkvičku pripraví úžasné kulinárske zážitky. Príjemná atmosféra vám zaručí výnimočný zážitok." Niečo tu nesedí, však? Podobne to môže byť aj u negatívnych recenzií, aj keď s týmto fenoménom som sa stretla menej. No nie je na škodu rýchlo si prejsť profil užívateľa ktorý je pri každej jeho recenzii: z neho uvidíte, koľko miest navštívil a koľko recenzií už napísal. Čím detailnejšie je recenzia napísaná a čím má viac osobných zážitkov a dojmov, tým viac jej verím.
Ak ste našli množstvo podozrivých recenzií, radím vám jediné: vyhnite sa tomu zariadeniu ako pliage. Žiaden podnikateľ, ktorý sa snaží nalákať vás nečestným spôsobom na svoje služby, si nezaslúži vaše peniaze. Nech sú jeho služby akékoľvek fantastické a tento podvod na Tripadvisori použil na nalákanie klientely, stále ju nalákal podvodom. Klamár klamárom ostane. Mimochodom, stačilo sa mi pozrieť na niektoré vybrané reštaurácie Bratislavy, ktoré Tripadvisor umiestnil do prvej dvadsiatky. Všimnite si tie s počtom recenzií do 20. Minimálne 30 percent z nich, no v mnohých prípadoch aj viac sú práve od tých podozrivých „jednorazových" recenzentov. A ak recenzie nepísal personál, mohlo sa stať, že podnik ponúkol motiváciu zákazníkom za to, že napíšu dobrú recenziu. Opäť niečo, čo by sa podľa pravidiel Tripadvisora robiť nemalo. Bratislavu som použila len ako príklad, pretože jej reštaurácie z väčšej miery poznám. Niektoré umiestnenia ma skutočne prekvapujú a je mi ľúto, že vyšachovali omnoho lepšie reštaurácie, ktoré si konzistentne držia úroveň. Ale aspoň viem, že keď sa to deje v Bratislave, deje sa to aj v iných mestách a podobným podnikom sa na základe týchto skúseností vyhýbam.
Zhrňme si to teda: Prvý varovný signál by vám mal zasvietiť pri hodnotení zariadenia, ktoré je v top 10, ale má v porovnaní s ostatnými relatívne malý počet recenzií. Môže to byť nové zariadenie, ale v mnohých prípadoch len majitelia odrazu objavili čaro vyfabulovaných recenzií. Ešte podozrivejšie je, keď je všetko úplne top a všetci sú úplne spokojní. Dokonca takí spokojní, že mali urgentnú potrebu zaregistrovať sa na Tripadvisor, aby mohli pochváliť práve to konkrétne zariadenie! A ak zistíte, že zariadenie sa vás snaží prilákať na podvod, ignorujte ho.
Hotel, ktorý sa mi páči, si tiež overujem na stránke Booking.com, cez ktorú najčastejšie rezervujem ubytovanie. Tá má dosť blbuvzdorný systém proti falošným recenziám. Užívateľ totiž môže recenzovať hotel až pár dní po tom, ako tam bol ubytovaný na základe rezervácie zo stránky. Tá mu pošle e-mail s odkazom na krátky formulár, kde sa môže podeliť o svoje skúsenosti s ostatnými užívateľmi. Áno, verím, že aj tento systém sa dá obísť, no je to ťažšie. A preto ak má hotel na Bookingu o dosť nižšie hodnotenie ako na Tripadvisore, tiež sa mám viac než na pozore.
Viem, že to, čo som napísala, znie na prvý pohľad komplikovane. Komu by sa chcelo toľko preklikávať a všetko čítať, že? No stačí pár kritických prejdení si zariadení a zistíte, že sa v tomto systéme viete veľmi rýchlo a ľahko orientovať. A čo je hlavné, ušetrí vám to nejedno sklamanie počas ciest.