reklama

Dáte na rady stránky Tripadvisor? Pozor na falošné recenzie!

Neviem ako vy, ale ja stránku Tripadvisor milujem. Najmä v prípade, ak sa mám rozhodnúť, ktorú reštauráciu chcem v novom meste navštíviť, veľmi rada si nechám poradiť recenziami a hodnoteniami. Mnohokrát mi veľmi pomohlo, že si môžem nájsť všetko o reštaurácii online ešte pred tým, než prekročím jej prah. A podobne je to aj s hotelmi. Väčšinou používam aj riadneho turistického sprievodcu, v mojom prípade Lonely Planet. No nech máte hoc aj jeho najnovšiu verziu, informácie, ktorú zozbierajú jeho redaktori, môžu byť v čase vašej návštevy staré a preto nie je na škodu druhý názor. Ale pozor, Tripadvisor vás môže v niektorých prípadoch zradiť. Preto vám ponúkam zbierku mojich osobných lakmusových papierikov k určovaniu, či hodnoteniam možno veriť alebo nie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Sama trpím jemnou grafomániou, čo sa recenzií na tejto stránke týka a zvykla som si zrecenzovať skutočne každý hotel, reštauráciu, pamiatku či atrakciu ktorú navštívim. Tak ako všetci užívatelia stránky, píšem bez nároku na honorár a moje recenzie sú mojim subjektívnym pocitom z konkrétnej návštevy. Najmä pri negatívnych hodnoteniach vždy podrobne rozpíšem okolnosti, ktoré ma viedli k udeleniu tak nízkeho počtu bodov (1/5 alebo 2/5). No nie celý svet Tripadvisoru je takýto pozitívny a objektívny a zariadenia veľmi rýchlo prišli na to, ako sa dá celý systém bodovania a recenzií zneužiť vo svoj prospech. Kým som navštevovala reštaurácie podľa najlepšieho hodnotenia a bola som spokojná, bolo všetko super. Ale potom sa mi asi dvakrát stalo, že top reštaurácie boli nic moc a začala som pátrať. A objavila som!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Majitelia totiž prišli na to, že si môžu veľmi ľahko zaregistrovať viacero užívateľských profilov a každým jedným pridať päť bodov z piatich svojmu podniku. Takto sa veľmi rýchlo a ľahko „prebodujú" až na vrchol rebríčka. Niekedy stačí len päť až desať pozitívnych recenzií a je fto. Aké jednoduché! Tripadvisor síce tvrdí, že má dobrý systém spoznávania falošných recenzií, no prvá línia obrany, schválenie recenzie pred zverejnením, uňho občas zlyhá. Až užívatelia, ktorí môžu nahlásiť podozrivé recenzie, väčšinou skutočne odhalia podvodníkov. Lenže všetko chce čas a zariadenie si medzitým naženie nič netušiacich dôverčivých turistov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo s tým? Prosím, rozkliknite si konkrétny podnik či hotel. Pozrite sa na recenzie a ak vidíte, že podozrivé množstvo päťbodových hodnotení pochádza od užívateľov, ktorí majú na konte len jednu recenziu, pätbodovú na niektoré konkrétne zariadenie, ruky preč. Okrem toho bývajú tieto recenzie generické a všeobecné, znejúce: „Skvelé zariadenie, úslužný a ochotný personál, dobré umiestnenie, boli sme spokojní, odporúčame." Alebo sa prekvapujúco čítajú ako z promo materiálu: „Táto reštaurácia sa špecializuje na thajskú kuchyňu a tím pod vedením šéfkuchára Jožka Mrkvičku pripraví úžasné kulinárske zážitky. Príjemná atmosféra vám zaručí výnimočný zážitok." Niečo tu nesedí, však? Podobne to môže byť aj u negatívnych recenzií, aj keď s týmto fenoménom som sa stretla menej. No nie je na škodu rýchlo si prejsť profil užívateľa ktorý je pri každej jeho recenzii: z neho uvidíte, koľko miest navštívil a koľko recenzií už napísal. Čím detailnejšie je recenzia napísaná a čím má viac osobných zážitkov a dojmov, tým viac jej verím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak ste našli množstvo podozrivých recenzií, radím vám jediné: vyhnite sa tomu zariadeniu ako pliage. Žiaden podnikateľ, ktorý sa snaží nalákať vás nečestným spôsobom na svoje služby, si nezaslúži vaše peniaze. Nech sú jeho služby akékoľvek fantastické a tento podvod na Tripadvisori použil na nalákanie klientely, stále ju nalákal podvodom. Klamár klamárom ostane. Mimochodom, stačilo sa mi pozrieť na niektoré vybrané reštaurácie Bratislavy, ktoré Tripadvisor umiestnil do prvej dvadsiatky. Všimnite si tie s počtom recenzií do 20. Minimálne 30 percent z nich, no v mnohých prípadoch aj viac sú práve od tých podozrivých „jednorazových" recenzentov. A ak recenzie nepísal personál, mohlo sa stať, že podnik ponúkol motiváciu zákazníkom za to, že napíšu dobrú recenziu. Opäť niečo, čo by sa podľa pravidiel Tripadvisora robiť nemalo. Bratislavu som použila len ako príklad, pretože jej reštaurácie z väčšej miery poznám. Niektoré umiestnenia ma skutočne prekvapujú a je mi ľúto, že vyšachovali omnoho lepšie reštaurácie, ktoré si konzistentne držia úroveň. Ale aspoň viem, že keď sa to deje v Bratislave, deje sa to aj v iných mestách a podobným podnikom sa na základe týchto skúseností vyhýbam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zhrňme si to teda: Prvý varovný signál by vám mal zasvietiť pri hodnotení zariadenia, ktoré je v top 10, ale má v porovnaní s ostatnými relatívne malý počet recenzií. Môže to byť nové zariadenie, ale v mnohých prípadoch len majitelia odrazu objavili čaro vyfabulovaných recenzií. Ešte podozrivejšie je, keď je všetko úplne top a všetci sú úplne spokojní. Dokonca takí spokojní, že mali urgentnú potrebu zaregistrovať sa na Tripadvisor, aby mohli pochváliť práve to konkrétne zariadenie! A ak zistíte, že zariadenie sa vás snaží prilákať na podvod, ignorujte ho.

Hotel, ktorý sa mi páči, si tiež overujem na stránke Booking.com, cez ktorú najčastejšie rezervujem ubytovanie. Tá má dosť blbuvzdorný systém proti falošným recenziám. Užívateľ totiž môže recenzovať hotel až pár dní po tom, ako tam bol ubytovaný na základe rezervácie zo stránky. Tá mu pošle e-mail s odkazom na krátky formulár, kde sa môže podeliť o svoje skúsenosti s ostatnými užívateľmi. Áno, verím, že aj tento systém sa dá obísť, no je to ťažšie. A preto ak má hotel na Bookingu o dosť nižšie hodnotenie ako na Tripadvisore, tiež sa mám viac než na pozore.

Viem, že to, čo som napísala, znie na prvý pohľad komplikovane. Komu by sa chcelo toľko preklikávať a všetko čítať, že? No stačí pár kritických prejdení si zariadení a zistíte, že sa v tomto systéme viete veľmi rýchlo a ľahko orientovať. A čo je hlavné, ušetrí vám to nejedno sklamanie počas ciest.

Martina Rúčková

Martina Rúčková

Bloger 
  • Počet článkov:  300
  •  | 
  • Páči sa:  32x

Diagnózou aj povolaním právnička, záľubami nadšená cestovateľka. Život ma zatiaľ viedol po osi Košice-Oxford-Bratislava-Moskva-Praha. Spolu s manželom cestujeme po nových aj starých miestach, snažiac sa navštíviť všetky pamiatky svetového kultúrneho dedičstva UNESCO po ceste. Zoznam autorových rubrík:  Stredná EurópaAnglicko, ŠkótskoSeverná EurópaVýchodná EurópaZápadná EurópaJužná EurópaRuskoZápadná ÁziaStredná ÁziaJuhovýchodná ÁziaArabský svetStredná Amerika a KaribikZážitky z ciestKultúraSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu